Zichtbaarheid van Transmannen

inside out

Zichtbaarheid van Transmannen

Inleiding fototentoonstelling Inside Out 5 november 2015

Mijn naam is Yvo Vas Dias ik ben de voorzitter van TransAmsterdam en de Amsterdam TransPride. TransAmsterdam is een transgender organisatie voor kunst, cultuur en lifestyle.

In 2014 hebben we de eerste TransPride georganiseerd. Met de TransPride willen we de beeldvorming van transgenders verbeteren door middel van kunst en cultuur en een podium bieden aan transgenders. Het is belangrijk dat transgenders zichtbaar zijn in de maatschappij. Laten zien dat we een onderdeel zijn van de samenleving, familie, vrienden kring, werkplek, kunst en cultuur.

Tijdens de TransPride schenken we altijd extra aandacht aan transmannen. Zo vertellen transmannen hun verhaal of dragen ze een gedicht voor tijdens TransPoetry. Organiseerde we een transmannen avond met een forumdiscussie over trans-mannelijkheid. Vragen die tijdens de mannen avond aanbod kwamen waren o.a. bestaat er zo iets als transmannelijkheid? Is er een verschil tussen transmannelijkheid en mannelijkheid?

Dit jaar waren voor het eerst de TransGuards bij de TransPride aanwezig. De TransGuards zijn 6 transmannen die tijdens de opening van de TransPride de transgender vlaggen met trots droegen. Op deze manier willen we de zichtbaarheid van transmannen tijdens de TransPride laten zien.

Omdat we als transmannen na onze transitie vaak een onopvallend onderdeel worden van samenleving is het belangrijk dat we onze stem laten horen, ons verhaal vertellen en zichtbaar durven zijn. Laten zien dat er ook mannen zijn met een andere gender geschiedenis. Op die manier laten we de samenleving zien dat er ook transmannen zijn en niet alleen transvrouwen.  Het komt nog te vaak voor dat men transgenders geassocieerd met transvrouwen Het verhaal van de transman moet daarom ook gehoord worden.

Natuurlijk heeft het als transman ook zijn voordelen dat je onzichtbaar bent in de samenleving. Je valt niet op, word over het algemeen niet lastig gevallen, je bent 1 van de vele mannen in de samenleving. Maar soms heeft het ook zijn grappige kanten als ze niet weten dat je een transman bent.

Een tijd geleden was ik bij een transgender avond waar hoofdzakelijk crossdressers en transseksuelen vrouwen komen. Het was een gezellige avond. Op een gegevens moment werd er aan mij gevraagd wanneer ik mij zou gaan omkleden. Ik moest hierom erg lachen en gaf aan dat ik al omgekleed was. Het komt ook wel voor als ik mijn verhaal verteld dat mensen denken dat ik ze in de maling neemt. Zo onzichtbaar kun je als transman zijn. Een groter compliment kun je natuurlijk niet krijgen.

Maar door deze onzichtbaarheid ontstaat er ook onwetendheid, onbegrip en ontwikkel je geen rolmodellen. Rolmodellen zijn belangrijk voor de emancipatie van transjongens en transmannen.

Gelukkig zijn er wel steeds meer transmannen zichtbaar in de media en literatuur. Zo heeft Maxim Februari schrijver, filosoof en columnist het boek De maakbare man geschreven en historicus Alex Bakker Mijn valse verleden, een mooi autobiografische verhaal van een man geboren als meisje. Het is belangrijk voor de identiteit van de transjongens dat transmannen hun eigen verhaal vertellen en geschiedenis schrijven.

2015 lijkt het jaar van de Transman. Tijdens het transgender filmfestival TranScreen werd de film Brace met transmannen in de hoofdrol vertoond. Stond Jake Graf de filmmaker van Brace als eerste transman op de cover van gay lifestyle magazine QX en Trans bodybuilder Aydian Dowling op de cover van Men’s Health. Is er op dit moment de tentoonstelling Transmission in het Amsterdam Museum waar verschillende transmannen hun verhalen vertellen via een audiotour. Heeft fotograaf Ernst Coppejans een foto reportage gemaakt van transmannen voor het Parool. En nu is daar ook de prachtige fototentoonstelling Inside Out van Ozden waar we het transproces van Robin inbeeld zien. Dank je wel Robin voor je openheid en inzage in je leven!

Met deze verhalen, beelden en fototentoonstelling hoop ik dat transjongens en transmannen meer zichtbaar worden in onze samenleving. Ik wens u heel veel plezier bij deze fototentoonstelling.

Dank u wel!

Yvo Manuel Vas Dias
Voorzitter TransAmsterdam
Transgender organisatie voor kunst, cultuur en lifestyle
transamsterdam@outlook.com
transamsterdam.blogspot.nl

Opening Inside Out Foto Project

